Παρασκευή, 16 Οκτωβρίου 2009

Απειλές, αισθητική και ηθική αξία των ζώων


1) Τρόποι καταστροφής των ζώων :
Με δεδομένους τους σημερινούς τρομακτικούς ρυθμούς εξαφάνισης των ζώων -και ελλείψει επιστημονικού δυναμικού και χρόνου- πολλά ζώα θα χαθούν (ή έχουν ήδη χαθεί) πριν προλάβουμε καν να τα ανακαλύψουμε. Μπροστά στον κίνδυνο εξαφάνισης σπάνιων ειδών και το σπάσιμο της αλυσίδας της βιολογικής ποικιλότητας από τον ίδιο τον άνθρωπο (είναι το μόνο είδος του ζωικού βασιλείου που σκοτώνει για χόμπι και όχι για την επιβίωση του), θεσπίσθηκε το 1978 η Διεθνής διακήρυξη των Δικαιωμάτων των Ζώων, σε ένδειξη μάλλον μεταμέλειας και συγχώρησης για την βάρβαρη επέμβαση του ανθρώπου με διάφορους τρόπους στην διατήρηση βιποικιλότητας των ζώων.

Οι άμεσες επεμβάσεις και απειλές του ζωικού Βασιλείου είναι : κυνήγι -αλιεία-συλλογή σύλληψη και εμπόριο, πυρκαγιές δασών, αλλοιώσεις και καταστροφές των βιοτόπων, ρύπανση, εισαγωγή ξένων ειδών, ενόχληση κατά την περίοδο αναπαραγωγής κ.λ.π. Στην Κρήτη αλλά και σε άλλα μέρη της Ελλάδας δεν είναι δύσκολο να γευθεί κανείς απαγορευμένα είδη όπως τον κρητικό αίγαγρο ή το αγριόγιδο, που τα κυνηγούν ακόμη και σε εθνικούς δρυμούς ή και ζώα εκτός κυνηγετικής περιόδου, όπως λαγούς και πέρδικες. Κάποτε η Κρήτη έσφυζε απο την ζωή των ζώων αυτών, σήμερα έχουν σχεδόν εξαφανισθεί.
Η Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία ανακοίνωσε το 1993 ότι οι πληθυσμοί πολλών ειδών είχαν μειωθεί σημαντικά.Το μπεκατσίνι κατά τόπους παρουσίαζε μείωση 80% η πρασινοκέφαλη πάπια 50%, η χουλιαρόπαπια 33% και η φαλαρίδα 52%. Με το σκεπτικό τέτοιων μειώσεων αλλά και καταστροφής βιοτόπων η Ζωοφιλική Οικολογική Ένωση Ελλάδας προσέφυγε στο ΣτΕ για την απαγόρευση του κυνηγιού. Στις 19 Αυγούστου 1993, το ΣτΕ απεφάσισε την αναστολή του κυνηγιού μέχρι να εκδικασθεί η υπόθεση. Όμως λίγο αργότερα το Υπουργείο Γεωργίας το επέτρεψε. Τριακόσιες εβδομήντα χιλιάδες ψήφοι σε προεκλογική περίοδο είναι πολλοί για να αγνοηθούν. Αυτή η ανεπίτρεπτη διαδικασία ακολουθείται κάθε χρόνο, το ΣτΕ απαγορεύει το κυνήγι και το Υπουργείο μετά απο λίγο για άγρα ψήφων το επιτρέπει.
Τόσο το κυνήγι όσο και η αλιεία γίνονται συχνά ανορθόδοξα. Κυνηγούν μέσα σε εθνικούς δρυμούς, τις νύχτες χρησιμοποιούν προβολείς, ενώ άλλοι βάζουν δηλητηριασμένα δολώματα για τα ζώα εκείνα που παράλογα έχουν χαρακτηρισθεί επιβλαβή, με αποτέλεσμα σε πολύ μεγάλη ακτίνα απο το δηλητηριασμένο δόλωμα να εξαφανίζονται και τα βλαβερά και τα ωφέλιμα.
Η ανορθόδοξη αλιεία γίνεται με δυναμίτιδα, χλωρίνη και ασβέστη. Η έντονη αλιεία έχει ελαττώσει τους πληθυσμούς των θαλάσσιων ειδών. Ο συνδυασμός υπεραλίευσης, καταστροφής και ρύπανσης των υγροβιότοπων οδηγούν ένα πληθυσμό.
Με μαθηματική ακρίβεια στην εξαφάνιση. Τα δελφίνια οι φάλαινες, οι φώκιες και άλλα θηλαστικά της θάλασσας, έχουν μετατρέψει πολλές φορές το απέραντο γαλάζιο σε απέραντο πεδίο αίματος απο τα συμπαθή αυτά ζώα.

Πολλοί σήμερα μιλούν για ελεγχόμενο κυνήγι και μάλιστα ισχυρίζονται ότι αυτό κάνει καλό στη φύση, με κάποια λογική που αναμιγνύει την προστασία των ζώων που υποτίθεται ότι προκύπτει απο τους κυνηγούς και την αγάπη της φύσης που τους διέπει. Η αλήθεια είναι αντίθετη. Το να λέμε ότι το ελεγχόμενο κυνήγι κάνει καλό στη φύση είναι ισοδύναμο με το ότι το ελεγχόμενο κάπνισμα κάνει καλό στην υγεία. Ότι ισχύει για τις παράνομες διαδικασίες στο κυνήγι και την αλιεία ισχύει και για τους άλλους προαναφερθέντες παράγοντες καταστροφής των ζώων.
2) Αισθητική αξία των ζώων :
Είναι γεγονός ότι η αισθητική αξία των ζώων έχει δημιουργήσει μια σχέση αρμονίας του ανθρώπου με την φύση. Είναι αδύνατο να απορρίψει κανείς την αισθητική αξία αυτών των πλασμάτων, όπως δεν απορρίπτει την αισθητική αξία της πολιτιστικής του κληρονομιάς. Εκτιμώντας την τέχνη και τον πολιτισμό και ταυτόχρονα την αξία της φύσης , πιστεύω ότι τα πάντα ωχριούν μπροστά εμπρός στην τέχνη της τελευταίας, με την έννοια ότι χωρίς Παρθενώνα, τον Μιχαήλ Άγγελο ή τον Μότσαρτ θα μπορούσαμε να ζήσουμε, ενώ η ζωή φαντάζει αδιανόητη χωρίς πουλιά, πεταλούδες, ζαρκάδια, κατοικίδια, άγρια και ήμερα ζώα.

Υπάρχουν 15.000 είδη πεταλούδων με φτερά διαφανή ή ιριδίζοντα με όλες τις αποχρώσεις, οι οποίες λόγω της εκπληκτικής τους ομορφιάς συλλέγονται από ιδιώτες και αυτός είναι ένας λόγος εξαφάνισης ορισμένων σπανίων ειδών. Το ίδιο συμβαίνει με πολλά είδη πουλιών, όπου η φύση αυτοσχεδιάζει με χρώματα και μουσική.
Όλοι μας, όταν κουραστούνε από την καθημερινότητα, χρειαζόμαστε κάποια αλλαγή. Και βρίσκουμε τη γαλήνη κοντά στα πλάσματα της φύσης. Υπάρχει τουρισμός που στηρίζεται στην επιστημονική παρατήρηση, καταγραφή και ομορφιά των ζώων. Στο Ηράκλειο στον Αποσελέμη, δίπλα στο ξενοδοχείο Greta Sun, η Αγγλική Βασιλική Ορνιθολογική εταιρεία έστελνε για ένα μεγάλο διάστημα επιστήμονες, οι οποίοι με ειδικό εξοπλισμό παρακολουθούσαν αποδημητικά πουλιά που ερχόταν από την Αφρική για να ξεκουραστούν. Όμως τα μπαζώματα στον Υγροβιότοπο του Αποσελέμη, εξαφάνισαν και τα όμορφα πουλιά, και τους τουρίστες και στέρησαν από τις επόμενες γενιές τη δυνατότητα να παρατηρήσουν τα σπάνια αυτά πουλιά.
3) Η ηθική αξία των ζώων :
Υπάρχει όμως και η άλλη πλευρά του ζητήματος, η ηθική. Τα ζώα έχουν δικαίωμα στη ζωή όπως και εμείς. Πολλοί από εμάς κάνουμε ελιγμούς με τα αυτοκίνητα για να αποφύγουμε ένα σκυλί, μια γάτα και αν δεν το καταφέρουμε διακατεχόμαστε από θλίψη για το ατύχημα. Και όμως τέτοιου είδους περιστατικά είναι μικρές λεπτομέρειες εμπρός στα βασανιστήρια τα οποία υπομένουν χάρη σ' εμάς κάποια ζώα. Οι φάλαινες, διάτρητες από τα καμάκια των φαλαινοθηρικών, τινάσσονται βγάζοντας τις απόκοσμες κραυγές τους, γεμίζοντας το νερό με πυκνά κύματα αίματος - τεράστια ζώα στην τελευταία τους στιγμή γεμάτη αγωνία και τρόμο. Είναι το μέγεθος των φαλαινών και η ευφυΐα τους που κάνει το θάνατό τους να μοιάζει με δολοφονία ανθρώπων ή κάτι περισσότερο. Μια μπλε φάλαινα, το μεγαλύτερο ζώο που έζησε στη Γη, ζυγίζει 150 τόνους, η καρδιά της μισό τόνο και ο εγκέφαλός της 6 κιλά. Το σώμα της τροφοδοτείται από 7.000 λίτρα αίματος.

Φώκιες συλλαμβάνονται από Ιάπωνες ψαράδες καθώς εμπλέκονται στα δίκτυα : τις κρεμούν από την ουρά και εν συνεχεία τους καρφώνουν καμάκια στο κεφάλι, γιατί είχαν την ατυχία να μπερδευτούν στα δίκτυα τους. Τα δελφίνια περικυκλώνονται από δίκτυα και μετά δέχονται τα τυφλά χτυπήματα των ψαράδων μέχρις ότου τίποτα δεν διακρίνεται από τα κατακόκκινα νερά όπου, αναπηδούν, τινάσσονται και τρέμουν λίγο πριν τον θάνατο γκρίζες ράχες και πτερύγια, σαν να θέλουν κάπου να πιαστούν. Κάποια από τα ζώα αυτά δολοφονούνται για τροφή, κάποια για να μην παρενοχλούν τα δίχτυα.
Για όσους ανθρώπους η ηθική είναι ο άγραφος νόμος του Θεού, τότε το δικαίωμα ζωής των άλλων ζώων είναι απόρροια του ότι δεν πρέπει να καταστρέφονται τα δημιουργήματά του. Για όσους η ηθική είναι ένα σύνολο κανόνων που κάνουν τη ζωή τους καλύτερα, τότε το δικαίωμα ζωής των άλλων ζώων είναι απόρροια του κανόνα που λέει ότι χωρίς τα άλλα είδη δεν μπορούμε να επιβιώσουμε. Η ηθική μπορεί να μεταφραστεί απλά σε κίνηση αποτροπής της απόρριψης σωσίβιων λέμβων στη θάλασσα. Αντί να καταστρέφουμε τη μαγεία της ζωής, μπορούμε να την παρατηρήσουμε και να διδασκόμαστε. Αντί να σκοτώνουμε ένα αηδόνι , μπορούμε να το σπουδάσουμε, ν' ακούσουμε την ποίηση και τη μουσική του. Αντί να βάφουμε τον κόσμο στο αίμα των φαλαινών, των δελφινιών, των ρινόκερων, των ελεφάντων, μπορούμε να μάθουμε κάτι για την προϊστορία αυτού του ιδιόμορφου, άγνωστου κόσμου.
Και ας μην ξεχνάμε ότι τα ζώα είναι για μας, φίλοι, φορείς αισθητικής απόλαυσης, παρέας, και ότι όλα γεννιούνται με ίσα δικαιώματα στη ζωή και στη δυνατότητα ύπαρξης.
Μανόλης Βουτυράκης
Φυσικός Περιβ/γος
ΠΡΟΕΔΡΟΣ Σ.Π.Α.Π.Ε.Κ.Ε.Ε.Κ.



αναδημοσίευση από  ecocrete.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου